Παρασκευή 27 Απριλίου 2018

Α-Ω Ένας Έλληνας φέρει την σημαία του έως τον θάνατο. Αφανής ΗΡΩΑΣ ο Κωνσταντίνος Κουκίδης


Λίγη άγνωστη Ιστορία!
Όταν μπήκαν οι Γερμανοί στην Αθήνα, 27 Απριλίου 1941, η πρώτη τους δουλειά ήταν να στείλουν ένα...
απόσπασμα υπό τον λοχαγό Γιάκομπι και τον υπολοχαγό Έλσνιτς για να κατεβάσει τη Γαλανόλευκη από τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης και να υψώσει τη σβάστικα.
Δεξιά ο Παρθενώνας, αριστερά οι Καρυάτιδες. Από την ελιά τής Αθηνάς οι Γερμανοί αντικρίζουν στο ακραίο σημείο τού βράχου τής Ακρόπολης πού δεσπόζει τής πόλης, την γαλανόλευκη σημαία
πού θ' αντικατασταθεί από τον αγκυλωτό σταυρό.
Η εθνική Σημαία με το μεγάλο σταυρό στην μέση λάμπει και τα χρώματά της τονίζουν και τονίζονται από τον Παρθενώνα που στέκει αγέρωχος και όμορφος όπως πάντα.
Εκεί στην θέση Καλλιθέα, στο ανατολικό σημείο του Ιερού Βράχου ο επικεφαλής του αποσπάσματος ζήτησε από τον εύζωνο που φρουρούσε τη σημαία μας να την κατεβάσει και να την παραδώσει.
Ο απλός αυτός φαντάρος, όταν στις 8:45 το πρωί έφθασαν μπροστά του οι κατακτητές της χώρας μας
και με το δάκτυλο στην σκανδάλη των πολυβόλων
τους, τον διέταξαν να κατεβάσει το Εθνικό μας σύμβολο, δεν έδειξε κανένα συναίσθημα. Δεν πρόδωσε την τρικυμία της ψυχής του. Ψυχρός, άτεγκτος και αποφασισμένος.. απλά αρνήθηκε! Οι ώρες της περισυλλογής, που μόνος του είχε περάσει δίπλα στην σημαία, τον είχαν οδηγήσει στη μεγάλη απόφαση.
"ΟΧΙ"!

Τρίτη 17 Απριλίου 2018

Α-Ω Ετσι ζούσαν οι παπούδες μας πριν 40 έτη και έτσι μεγαλώσαν οι γονείς μας μέχρι και την περίοδο του 1975

 
Τα χρόνια πέρασαν και ίσως λίγοι γνώρισαν ή θυμούνται τον οικιακό εξοπλισμό του (όχι και τόσο μακρυνού) παρελθόντος. Πάντως καλό είναι να γνωρίζουμε πώς ζούσαν οι παλιότερες γενιές και να είμαστε και λίγο ευχαριστημένοι που έχουμε, τουλάχιστον, τις στοιχειώδεις ανέσεις.

Βέβαια ας θυμόμαστε ότι σε πολλά μέρη του κόσμου δεν έχουν ούτε αυτά που βλέπετε στις φωτογραφίες…
Βρυσούλα



Εγκατάσταση παροχής…τρεχούμενου νερού. Πλύσιμο πιάτων, χεριών, προσώπου, κλπ. με τη βρυσούλα γινόταν, που όμως χρειαζόταν συνεχώς να γεμίζει από τη στάμνα ή άλλο σκεύος.
Σκάφη

Το “πλυντήριο” της γιαγιάς. Ξύλινη ή από λαμαρίνα. Μέσα, διάφορα βοηθητικά εργαλεία. Μπουγάδα με το χέρι και πράσινο ή άσπρο σαπούνι (δεν υπήρχαν άλλα απορρυπαντικά).
Από τις σκληρότερες δουλειές της νοικοκυράς που δεν είχε “δούλες” (έτσι έλεγαν τις οικιακές βοηθούς) ούτε “παραδουλεύτρες”. Συχνά η σκάφη χρησίμευε και ως μπανιέρα, μιά και τα περισσότερα σπίτια δεν διέθεταν τις σημερινές λουτρικές εγκαταστάσεις και το μπάνιο δεν ήταν και καθημερινή συνήθεια. Κάθε Σάββατο και αν…
Το βαποράκι
Σίδερο με κάρβουνα. Πριν αποκτήσουν σύνδεση με το ηλεκτρικό δίκτυο (πολλές περιοχές συνδέθηκαν τη δεκαετία του 1970) δεν είχαν άλλο τρόπο να σιδερώνουν τα ρούχα οι νοικοκυρές, από το βαποράκι. Τα ξυλοκάρβουνα “χώνευαν” στο εσωτερικό του σκεύους και θέρμαιναν την πλάκα.
Το φανάρι

Ο πρόγονος του ψυγείου πάγου, το φανάρι έμοιαζε με το φανάρι που χρησιμοποιούσαν στα καΐκια, και όχι μόνο. Οι σίτες εμπόδιζαν τα έντομα να πλησιάσουν τα φαγητά και ο διερχόμενος αέρας δημιουργούσε κάπως καλύτερες συνθήκες διατήρησης, από τον στάσιμο αέρα του ντουλαπιού. Ο χρόνος διατήρησης δεν πρέπει να ξεπερνούσε τις μερικές ώρες, άντε ένα 24ωρο!
Ψυγείο πάγου


Το ψυγείο πάγου ήταν η επανάσταση! Παγοποιεία υπήρχαν πολλά (λίγα υπάρχουν ακόμη, αλλά για άλλους σκοπούς) σε όλη τη χώρα. Οι διανομείς γύριζαν με ένα φορτηγάκι ή καροτσάκι που έσπρωχναν με τα χέρια και άφηναν συνήθως ένα τέταρτο της κολώνας (τόσο χωρούσε). Το νερό έβγαινε παγωμένο από το ντεποζιτάκι που υπήρχε στο εσωτερικό τους, αλλά η θερμοκρασία στο θάλαμο δεν πρέπει να ήταν χαμηλότερη από 10-12 βαθμούς C, στη καλύτερη περίπτωση.
Αιγινήτικο κανάτι

Εναλλακτικός τρόπος ψύξης του νερού. Πριν ακόμη την εμφάνιση του ψυγείου πάγου (αλλά και μετά) ήταν σε χρήση το Αιγινήτικο κανάτι, για να δίνει δροσερό νερό. Η μέθοδος βασίζεται στην αρχή της φυσικής, ότι όταν ένα υγρό εξατμίζεται, απορροφά θερμότητα.
Τα κανάτια ήταν από πορώδες υλικό (πηλό) που επέτρεπε μια μικρή ποσότητα νερού να βγαίνει στην εξωτερική επιφάνεια του κανατιού. Ετσι, το κανάτι “ίδρωνε” και το τοποθετούσαν σε σημεία με ρεύμα αέρα (συνήθως στα πρεβάζια των παραθύρων). Ο αέρας προκαλούσε εξάτμιση και η εξάτμιση έριχνε τη θερμοκρασία στο εσωτερικό του και το νερό απλώς δρόσιζε κάπως, ώστε να πίνεται.
Λάμπα πετρελαίου

Οπου δεν υπήρχε ηλεκτρικό ρεύμα, υπήρχαν οι λάμπες πετρελαίου. Σε μερικές ταβέρνες χρησιμοποιούσαν και λάμπες “Λουξ” που λειτουργούσαν με υγραέριο και έβγαζαν ένα πολύ λαμπρό φως (σήμερα τις χρησιμοποιούν στις ψαρόβαρκες γρι-γρι για να προσελκύουν τα ψάρια). Η λάμπα είχε το φυτίλι, του οποίου η μία άκρη ήταν βυθισμένη στο πετρέλαιο που βρισκόταν μέσα στο δοχείο.
Σηκώνοντας το φυτίλι με το χειρισμό μιάς ροδέλλας δυνάμωνε η ένταση του φωτός, αλλά υπήρχε ο κίνδυνος να σπάσει το γυαλί από τη υψηλή θερμοκρασία. Πολλοί διαπρεπείς επιστήμονες των περασμένων γενιών διάβαζαν στο φως του πετρελαίου ή του κεριού, που τότε δεν ήταν αξεσουάρ πολυτελών εστιατορίων, αλλά αναγκαίο για το φωτισμό, είδος.
Γκαζιέρες και καμινέτα

Το μαγείρεμα γινόταν με γκαζιέρες που έκαιγαν πετρέλαιο ή βενζίνη (σπανιότερα). Ηταν πολύπλοκα εργαλεία που οι νοικοκυρές ήταν απόλυτα εξοικειωμένες μαζί τους. Τρομπάριζαν αέρα μέσα στο δοχείο του καυσίμου, ώστε αυτό να ανεβαίνει στον καυστήρα. Συχνά βούλωναν και υπήρχαν ειδικά βελονάκια για το ξεβούλωμά τους.
Υπήρχαν και οι φουφούδες, μιά κατασκευή παρόμοια με το μαγκάλι, αλλά με σχάρα, για να τοποθετείται η κατσαρόλα. Ο καφές ή τα αφεψήματα ψήνονταν στα καμινέτα που έκαιγαν μπλε οινόπνευμα. Το γκαζάκι δεν υπήρχε τότε και μόνο τα σχετικά πλούσια νοικοκυριά είχαν σύνδεση με το φωταέριο. Πολυτέλεια ήταν και οι στόφες, οι κουζίνες με ξύλα που διέθεταν και φούρνο. Τα φουρνιστά τα έστελναν στο γειτονικό φούρνο που δούλευε σε φοβερούς ρυθμούς τις Κυριακές, που ο κόσμος έτρωγε κρέας ψητό, με μακαρόνια, κριθαράκι ή πατάτες.
Μαγκάλι

Η θέρμανση του φτωχού…Μη φανταστείτε πως το μέσο σπίτι διέθετε κεντρική θέρμανση. Βέβαια και στα σημερινά που τη διαθέτουν, διακοσμητική είναι, αφού το πετρέλαιο έχει γίνει χρυσάφι! Πάντως η θέρμανση με μαγκάλι ήταν φτηνή, αλλά χωρίς μεγάλη εμβέλεια. Στη μέση του δωματίου έμπαινε το μαγκάλι με τα ξυλοκάρβουνα για αρχή και τον “πυρήνα” (μιά σκόνη από τα κουκούτσια της ελιάς). Δημιουργούσε χόβολη μέσα στην οποία έψηναν καφέ και επάνω από το μαγκάλι έψηναν κανά κοψίδι ή φέτες ψωμί.
Συχνά τα “αχώνευτα” ξυλοκάρβουνα καίγονταν ελλιπώς, με αποτέλεσμα την έκλυση CO (μονοξειδίου του άνθρακα) που σκότωνε ολόκληρες οικογένειες! Βέβαια υπήρχαν και οι ξυλόσομπες, οι σόμπες με κάρβουνα, καθώς και οι σόμπες πετρελαίου, αργότερα αυτές. Κεντρική θέρμανση διέθεταν τα πλουσιόσπιτα, αλλά καύσιμη ύλη ήταν το ξύλο ή το κάρβουνο και κάποιος (συνήθως το υπηρετικό προσωπικό) έπρεπε να κατεβαίνει κάθε τόσο στο υπόγειο, να τροφοδοτεί τη φωτιά.
πηγη http://tender.gr/etsi-itan-nikokyrio-tou-spitiou-stin-ellada-ta-chronia-ta-palia/

Κυριακή 15 Απριλίου 2018

Α-Ω ΠΑΛΙΟ ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ


Μια παρέα από το Ωραιόκαστρο στο λόφο ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ  τη δεκαετία 1950
Μια παρέα από το Ωραιόκαστρο στο λόφο του ΣΙΒΡΗ Ωραιοκάστρου πήγαν για διασκέδαση  τη δεκαετία 1950
 ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ: "ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ" Της δεκαετίας του 1940 (Καρασαβίδης Δημήτρης, Παναγιωτίδης Ιωάννης)
Μικρά γλεντάκια με κέφι και τραγούδι στην Ευκαρπία, πηγαίναν εκεί κάποιοι νέοι να γνωρίσουν καμιά Ευκαρπιώτισσα σε πάρτυ. (από αριστερά διακρίνεται ο ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ ΑΝΕΣΤΗΣ, με το ακορντεόν ο ΚΑΡΑΣΑΒΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, ο ΜΙΣΑΗΛΙΔΗΣ ΚΛΕΟΒΟΥΛΟΣ)

Παρασκευή 30 Μαρτίου 2018

Α-Ω Η φούσκα της AIRBNB στα νοίκια το 2018 στη Θεσσαλονίκη

ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ ΜΕ ΤΗ ΜΕΡΑ, πόσο αξίζει να ασχοληθεί κανείς.

Επειδή πολλά ακούγονται για τα νοίκια και τις μισθώσεις της Airbnb, κάναμε μια συγκεκριμένη προσπάθεια να μισθώσουμε ένα ακίνητο μέσω αυτής της πλατφόρμας που υποτίθεται σας φέρνει λεφτά. Πήραμε μια γκαρσονιέρα που μισθωνόταν προ κρίσης 300ευρω και σήμερα 250ευρω μηνιαίως επιπλωμένη φουλ. Βάλαμε την γκαρσονιέρα στην πλατφορμα. Είπαμε να μισθώνεται για 3ήμερα ή Σ/Κ για να αξίζει τον κόπο να καθαρίζει κάποιος και να πηγαινοέρχεται να την συντηρεί.
Την ξεκινήσαμε με 25ευρω τη μέρα με ελάχιστη διαμονή τις 2 διανυκτερεύσεις.

Επί 3 (τρεις )μήνες που διαφημιζόταν στην πλατφόρμα δεν είχαμε ούτε μια κρούση για μίσθωση.
Ετσι αναρωτιέμαι γιατί κάποιος να μπει σε αυτή την ιστορία όταν παίρνει 250ευρω και χωρίς κούραση ξέγνοιαστα. Τότε η πλατφόρμα μας προτείναν να δώσουμε το σπίτι με 15ευρω/μέρα διότι είμαστε πολύ ακριβοί και δεν προχωρά η μίσθωση, δηλαδή και να τρέχουμε σαν τρελλοί να καθαρίζουμε ότι αφήνει ο καθένας, να μας κάνουν ζημιές, να μας κλέβουν... και ότι επακολουθείτε. Και ας υποθέσουμε ότι θα μισθωθεί το σπίτι για 4 weekend με 45ευρω το τριήμερο τι θα μείνει στο τέλος; Και θα πρέπει να αναλάβεις να πληρώσεις λογαριασμούς ΔΕΗ, θέρμανσης, ΕΥΑΘ.
Μήπως ψάχνουν για δούλους?

Καταλήξαμε λοιπόν στο συμπέρασμα ότι είναι φούσκα η πλατφόρμα για αυτό όπου ακούτε πολλά κεράσια να κρατάτε μικρό καλάθι.

Γράφει η Σοφία Κυριακίδου

Τετάρτη 21 Μαρτίου 2018

Α-Ω Γιατί να τρώμε μπακαλιάρο την 25η Μαρτίου στην Ελληνική επικράτεια.


 Το έθιμο καλεί στο οικογενειακό τραπέζι την 25η Μαρτίου να προσφέρεται μπακαλιάρος, συνοδεία σκορδαλιάς. 



Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι η παλαιότερη και πιο αυστηρή χρονική περίοδος νηστείας για την ορθόδοξη εκκλησία. Στην έναρξη της καθιέρωσης της, περί τον 4ο αιώνα μ.Χ., προβλεπόταν μάλιστα κατά τα μοναχικά πρότυπα ξηροφαγία, με τους πιστούς να τρώνε μόνο μια φορά την ημέρα κι αυτή μετά τις 3 το μεσημέρι.
Μέσα στην περίοδο της Τεσσαρακοστής η νηστεία καταλύεται, διαφοροποιείται δηλαδή, τρεις φορές, δίνοντας μια ευκαιρία στους πιστούς για ενδυνάμωση μιας και η νηστεία αυτή είναι η πιο αυστηρή.
Η πρώτη από αυτές τις εξαιρέσεις είναι ανήμερα της εορτής του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, όπως έχει καθιερωθεί η 25η Μαρτίου. Πρόκειται για μια χαρμόσυνη εορτή μέσα στην περίοδο του πένθους της Σαρακοστής και επειδή είναι θεομητορική εορτή, αφιερωμένη στην Παναγία και ως εκ τούτου ιδιαίτερα σημαντική, καταλύονται το ψάρι, το έλαιο και ο οίνος.
Όσον αφορά τη δεύτερη ημέρα διαφοροποίησης της νηστείας, αυτή είναι η Κυριακή των Βαΐων, η οποία είναι Δεσποτική εορτή, αφιερωμένη δηλαδή στον επίγειο βίο του Ιησού, οπότε οι πιστοί καταναλώνουν και πάλι ψάρι, λάδι και κρασί.


Στις 25 Μαρτίου που γιορτάζουμε τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και την Κυριακή των Βαΐων. Η επιλογή του παστού μπακαλιάρου έγινε γιατί όσοι ζούσαν κοντά στη θάλασσα μπορούσαν να τρώνε φρέσκα ψάρια, αλλά όσοι ζούσαν σε απομακρυσμένα χωριά είχαν πρόβλημα γιατί δεν υπήρχαν ψυγεία.

Το έθιμο του μπακαλιάρου
Παραδοσιακό έδεσμα της ημέρας του Ευαγγελισμού, η οποία έχει πια διττή σημασία για τον Ελληνισμό, καθώς συμπίπτει από το 1838 με τον εορτασμό της Επανάστασης του 1821, είναι ο μπακαλιάρος και μάλιστα συνοδεία της γνωστής σκορδαλιάς.
Η εξήγηση για τη γευστική αυτή συνήθεια είναι αρκετά απλή κι έχει να κάνει κυρίως με την αδυναμία των κατοίκων της ενδοχώρας να προμηθεύονται άμεσα και οικονομικά φρέσκο ψάρι. Παρά το ότι ο μπακαλιάρος δεν είναι ένα «ελληνικό» ψάρι, καθώς απαντάται κυρίως στις ακτές του βορειοανατολικού Ατλαντικού, το γεγονός ότι γίνεται παστός τον καθιστά ένα τρόφιμο φθηνό κι εύκολο στη συντήρηση.
Ο μπακαλιάρος έφτασε στο ελληνικό τραπέζι περί τον 15ο αιώνα και καθιερώθηκε άμεσα ως το εθνικό φαγητό της 25ης Μαρτίου, καθώς με εξαίρεση τα νησιά μας, το φρέσκο ψάρι αποτελούσε πολυτέλεια για τους φτωχούς κατοίκους της ηπειρωτικής Ελλάδας. Έτσι, ο παστός μπακαλιάρος, που δεν χρειαζόταν ιδιαίτερη συντήρηση, αποτέλεσε την εύκολη και φθηνή συνάμα λύση, έθιμο που κρατά μέχρι τις μέρες μας.

Κι εμείς είμαστε γνήσιοι Ελληνες, και είμαστε επίσης και γνήσιοι Μακεδόνες και κρατάμε τα έθιμα για να τα περάσουμε αυτούσια στην επόμενη γενιά, να μην μπερδευτούν με άλλα έθιμα ξένα. Ετσι όπως μας τα μετέφεραν οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας, έτσι θα τα συνεχίσουμε
 
Γράφει η Σοφία Κυριακίδου

Δευτέρα 19 Φεβρουαρίου 2018

Α-Ω ΜΟΥΡΙΑ το απαραίτητο δέντρο των Ελλήνων. Μας το άφησαν προίκα οι Αρχαίοι Ελληνες





Η μουριά ανήκει στο γένος Morus της οικογένειας Moracae (Μορεωδών). 

Υπάρχουν πολλά είδη μουριάς, που φύονται σε διάφορα μέρη της γης. Ανάμεσα σε αυτά μερικά από τα πιο σπουδαία είναι τα εξής :
 Η μαύρη μουριά (Morus nigra) κατάγεται από περιοχή της Κασπίας Θάλασσας και έχει εισαχθεί και στη χώρα μας από πανάρχαια εποχή. Στην αρχαιότητα ήταν γνωστή με το όνομα Συκάμινος (Θεόφραστος) και Μορέα (Διοσκουρίδης). 

Η άσπρη μουριά (Morus alba) κατάγεται πολύ πιθανό από την Κίνα και οφείλει το όνομα της στους άσπρους καρπούς της. Στη διάρκεια των δύο τελευταίων χιλιετηρίδων διαδόθηκε από τον άνθρωπο σε όλη την Ασία, την Ευρώπη, σε μερικές περιοχές της Αφρικής και στη Β. Αμερική. Στη χώρα μας ήλθε στα βυζαντινά χρόνια μαζί με αυγά μεταξοσκώληκα από την Κίνα (όπως αναφέρει ο Προκόπιος). 

Η κόκκινη μουριά (Morus rubra) είναι γηγενής των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Στη χώρα μας τη συναντούμε με τα ονόματα Μουριά, Ξυνομουριά ή Συκαμινιά. Η μαύρη είναι μεγαλύτερη, αντέχει καλύτερα στο κρύο από τη λευκή και είναι μακροβιότερη των άλλων. 

Είναι δέντρο αρκετά ανθεκτικό στις δύσκολες συνθήκες της υποτροπικής και εύκρατης ζώνης όπου καλλιεργείται και σε εδάφη ποικίλης σύνθεσης. Για να αποδώσει όμως καλή και αρκετή παραγωγή θέλει ήπιο και δροσερό περιβάλλον και έδαφος γόνιμο, με καλή στράγγιση και ουδέτερο PH.

Στην Ελλάδα η μουριά καλλιεργείται εδώ και 3000 χρόνια. Από τα παλαιά χρόνια τόσο η λευκή όσο και η μαύρη μουριά ήταν σεβαστά ως σύμβολο σοφίας. Η λευκή μουριά χρησιμοποιείται ευρύτατα στην κινέζικη ιατρική εδώ και αιώνες. Αυτό το είδος το καλλιεργούσαν οι Κινέζοι από το 2960π.Χ. για την εκτροφή μεταξοσκωλήκων (τρώνε τα φύλλα). Τα φύλλα της μαύρης μουριάς έκαναν τραχύτερο το μετάξι και δεν τα προτιμούσαν. Στην Ευρώπη χρησιμοποιούσαν το φλοιό και τα φύλλα της μαύρης μουριάς για θεραπευτικούς σκοπούς από τον 16ο αιώνα. 
Τα μούρα τα χρησιμοποιούσαν σε φλεγμονές και ως αιμοστατικά. Τον φλοιό για πονόδοντο. Τα φύλλα για δαγκώματα ερπετών και ως αντίδοτο στη δηλητηρίαση από ακόνιτο. Από τους καρπούς παρήγαγαν γλυκά και σιρόπι θεραπευτικό που χρησιμοποιούσαν σε στοματίτιδες και φαρυγγίτιδες. Τα άγουρα μούρα τα χρησιμοποιούσαν ως ανθελμινθικά. Τον φλοιό τον χρησιμοποιούσαν για να δώσουν χρώμα σε ποτά. Χρησιμοποιούσαν επίσης το βραστάρι της φλούδας και των φύλλων για τον πονόδοντο και ως στοματόπλυμα. Τα φύλλα κοπανισμένα σε αλοιφή με ελαιόλαδο ήταν χρήσιμα για πληγές από εγκαύματα. Τα φύλλα τα έβραζαν μαζί με φύλλα αμπελιού και συκιάς (προπαντός αυτής που κάνει μαύρα σύκα) για το λούσιμο των μαλλιών που ήθελαν να μαυρίσουν. Συστατικά-χαρακτήρας: Ο καρπός της μουριάς (ιδιαίτερα της μαύρης) είναι εξαιρετικά χυμώδης και εύγευστος. Και τα δύο δέντρα έχουν παρόμοιες θεραπευτικές εφαρμογές. Οι καρποί περιέχουν πηκτίνη, βιταμίνη C, τανίνη, σάκχαρο, μηλικό οξύ, λευκωματούχες ουσίες, άλατα, κόμεα και ελάχιστο λίπος. Τα φύλλα περιέχουν ανθοκυανίνες και φλαβονοειδή. Άνθιση – συλλογή – χρησιμοποιούμενα μέρη: Η μουριά ανθίζει από τον Μάρτιο μέχρι τον Μάιο. Για θεραπευτικούς σκοπούς χρησιμοποιούνται φλοιός, καρποί, φύλλα και μικρά κλαδιά. Θεραπευτικές ιδιότητες και ενδείξεις: Οι θεραπευτικές ιδιότητες του δέντρου διαφέρουν ανάλογα με το χρησιμοποιούμενο τμήμα. Τα μούρα είναι αντιοξειδωτικά, καθαρτικά, τονωτικά και θρεπτικά. Τα φύλλα καθαρίζουν το ήπαρ και τα μάτια. Είναι αντιοξειδωτικά, αντιβακτηριδιακά, ιδρωταγωγά, αποχρεμπτικά. Τα μικρά κλαδιά τονώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα, είναι αντιρρευματικά, αντιυπερτασικά και αναλγητικά. Ο φλοιός της ρίζας είναι κατασταλτικός, διουρητικός, αποχρεμπτικός και αντιυπερτασικός. Οι καρποί είναι χρήσιμοι ως θρεπτικός παράγοντας κατά την ανάρρωση από παθήσεις όπως κρυολογήματα, γρίπη, βήχα, άσθμα, ζαλάδες και το βούισμα των αυτιών. Τα μαύρα μούρα τρώγονται για τον διαβήτη. Το έγχυμα των μικρών κλαδιών είναι χρήσιμο σε πόνους στις αρθρώσεις, σε οιδήματα και ρίχνει την πίεση. Ο φλοιός της ρίζας είναι διαλυτικός και διουρητικός. Το αφέψημα του φλοιού της ρίζας βοηθά στο άσθμα. Τα φύλλα σε έγχυμα 40-80 γραμμάρια ανά λίτρο, είναι καλό αντιπυρετικό. Το ίδιο έγχυμα πιο συμπυκνωμένο σε γαργάρες καταπραΰνει τον πονόδοντο. 

 Τα μαύρα μούρα καταναλώνονται σαν μέρος υγιεινής διατροφής. Τα άλλα μέρη παρασκευάζονται ως αφέψημα. Για το αφέψημα του φλοιού βράζουμε μία κουταλιά του φαγητού από θρύμματα της ρίζας, σε 1,5 φλιτζάνι νερό για 1 λεπτό. Σβήνουμε τη φωτιά και το αφήνουμε σκεπασμένο για 1-2 ώρες. Σουρώνουμε και πίνουμε ένα μικρό ποτήρι του κρασιού 3 φορές την ημέρα πριν το φαγητο
 
Δεντρύλια εδώ

Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2018

Α-Ω Τα παλιά πυροβολεία που βρίσκονται στο βουνό του Δήμου Ωραιοκάστρου

Η ιστορία πίσω από τα πυροβολεία Λητής και Μελισσοχωρίου

Ανεβαίνοντας στο βουνό με το ποδήλατο έχω παρατηρήσει σε διάφορα σημεία κάποια πυροβολεία. Αυτό που γνώριζα από τους μεγαλύτερους ήταν ότι τα πυροβολεία αυτά είναι του Α' Παγκοσμίου. Δεν υπήρχε όμως άλλη πληροφορία. Αποφάσισα λοιπόν να το ψάξω και να δω την ιστορία πίσω από αυτά. Καταρχήν έκανα έναν χάρτη από τη στιγμή που γνώριζα το ακριβές σημείο του κάθε πυροβολείου. Τον χάρτη με κάποιες πληροφορίες και την ακριβή θέση για κάθε πυροβολείο μπορείτε να τον δείτε εκτενώς πατώντας ΕΔΩ


Εικόνα από το χάρτη των πυροβολείων (με μπλε σήμανση) σε Λητή και Μελισσοχώρι.

Ποιος όμως τα έφτιαξε; Ποια η ιστορία τους;

Στις 28 Ιουνίου του 1914 δολοφονείται στο Σεράγεβο ο διάδοχος του θρόνου της Αυστρίας Φραγκίσκος Φερδινάνδος, από Σέρβους Εθνικιστές. Αυτή ήταν η αφορμή για το ξέσπασμα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου τον Ιούλιο του 1914.
Οι Μεγάλες Δυνάμεις της Ευρώπης είχαν συνασπιστεί από καιρό σε δυο αντίπαλα στρατόπεδα: από τη μια πλευρά ήταν οι δυνάμεις της «Εγκάρδιας ή Τριπλής Συνεννόησης» (Entente Cordiale), η οποία σχηματίστηκε από τη συμμαχία Αγγλίας, Γαλλίας και Ρωσίας, και από την άλλη οι δυνάμεις της «Τριπλής Συμμαχίας» (Κεντρικές Δυνάμεις), δηλαδή η συμμαχία της Γερμανίας, της Αυστροουγγαρίας και της Ιταλίας. Αυτός ήταν ο συσχετισμός των δυνάμεων και στην αυγή του πολέμου, σύντομα ωστόσο προέκυψαν διάφορες ανακατανομές.
Οι δυνάμεις της «Entente Cordiale», υπό το πρίσμα του μόνιμου φόβου της βουλγαρικής απειλής, έκριναν ως άμεση ανάγκη τη δημιουργία ενός επιχειρησιακού μετώπου με βάση την πόλη της Θεσσαλονίκης. Η απόβαση συμμαχικών στρατευμάτων από την Αγγλία και τη Γαλλία στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε ήδη από τον Οκτώβριο του 1915, πολύ πριν την έξοδο της Ελλάδας στον πόλεμο. Οι ξένες κυβερνήσεις, έχοντας και τη συγκατάθεση της κυβέρνησης Βενιζέλου, απέστειλαν αρχικά περίπου 200.000 άνδρες στο Μέτωπο της Μακεδονίας. Ο διοικητής των βρετανικών στρατευμάτων ήταν ο sir Bryan Mahon, ενώ διοικητής των γαλλικών στρατευμάτων ήταν ο Maurice Sarrail, ο οποίος και ορίστηκε ως αρχιστράτηγος ολόκληρης της στρατιάς.
Τα αγγλογαλλικά στρατεύματα, τα οποία συνοδεύονταν από στρατιώτες χωρών της Αφρικής, Ασίας και Αυστραλίας όπου η Αγγλία και η Γαλλία είχαν αποικίες, στρατοπέδευσαν σε διάφορα σημεία της
πόλης, δημιουργώντας καταυλισμούς. Οι Γάλλοι, με στρατεύματα από την Αλγερία και Τυνησία, εγκαταστάθηκαν στα Διαβατά, στο Κορδελιό, στον Εύοσμο και στην περιοχή μεταξύ Αμπελοκήπων και Νεάπολης (Ζέιτενλικ).
Η κατανομή των στρατευμάτων για
την οχύρωση της πόλης της Θεσσαλονίκης 
Διακρίνεται η ονομασία Aivatli με την οποία
εμφανίζεται η Λητή στη διεθνή βιβλιογραφία
και όχι ως Aivati.
Στρατεύματα από την Ινδοκίνα, όπου είχαν αποικίες οι Γάλλοι, στρατοπέδευαν στην περιοχή της σημερινής 25ης Μαρτίου. Οι Άγγλοι μαζί με Σκωτσέζους, Αυστραλούς και Νεοζηλανδούς, στρατοπέδευαν στο Ντεπό, στην Καλαμαριά, στου Βότση, στη Μίκρα και στο Πανόραμα
Αργότερα προστέθηκαν σε αυτούς και τμήματα του Σερβικού στρατού, μετά την κατάκτηση της χώρας τους. Τα σερβικά στρατεύματα εγκαταστάθηκαν στο Ζέιτενλικ και στην περιοχή όπου βρίσκεται το σημερινό Δημαρχείο Θεσσαλονίκης
Τον Ιούλιο του 1916 έφτασαν στη Θεσσαλονίκη και δυο ρωσικές ταξιαρχίες, οι οποίες στρατοπέδευσαν στο Ζέιτενλικ και στην περιοχή του Πενταλόφου.
Επιπλέον, καταφθάνουν στη Θεσσαλονίκη και Ιταλοί οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στην περιοχή του Ιπποκράτειου νοσοκομείου, γεγονός που αυξάνει την ήδη πολυεθνική και πολυπολιτισμική εικόνα της πόλης. Η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται κυριολεκτικά σε «περιχαρακωμένο στρατόπεδο»
Ο διοικητής των δυνάμεων της Αντάντ στη Θεσσαλονίκη, στρατηγός Sarrail, επέλεξε να συγκεντρώσει όλα τα στρατεύματα μέσα και γύρω από τη Θεσσαλονίκη και να περιχαρακώσει την περιοχή από τον Αξιό και το Γαλλικό Ποταμό μέχρι τη λίμνη του Λαγκαδά. Η γραμμή άμυνας των Συμμάχων είχε μήκος περίπου 60 μίλια και είναι γνωστή στη σχετική βιβλιογραφία και με το όνομα «Το Κλουβί του Πουλιού»
.
Σκωτζέζοι μεταξύ των λόφων Λητής και Λαγυνών ετοιμάζουν χαρακώματα Συγκεκριμένα η λεζάντα
από το Imperial War Museums γράφει:
Men of the 10th Battalion, Black Watch (26th Division) take a break
from digging trenches in the hills between the villages of Aivatli and Laina, December 1915.
The defences dug on the hills surrounding the port of Salonika
between December 1915 and May 1916 were know to British troops
 as 'The Birdcage' due to the vast amounts of barbed wire used during the construction.
Η γραμμή αυτή ξεκινούσε από τα δυτικά έλη του Δέλτα του Αξιού, διέσχιζε το Γαλλικό ποταμό και συνέχιζε στις βόρειες πλαγιές της κορυφογραμμής του Δερβενίου, προς τη δυτική πλευρά του κόλπου «του Ορφανού». Η γραμμή άμυνας των Συμμάχων προστατευόταν από τη μια μεριά από αδιάβατο έλος, βάθους δεκαπέντε μιλίων, ενώ από την άλλη πλευρά από οχυρά κατασκευασμένα γι’ αυτό το σκοπό και παράλληλα ενισχύθηκε με τεχνητά χαρακώματα, πολυβολεία και συρματοπλέγματα.
Εικόνα από τα οχυρωματικά έργα στην περιοχή του βουνού του Μελισσοχωρίου.
Στη φωτογραφία αναφέρεται ως Μπάλτζα

Ευχαριστώ προσωπικά την κυρία Ρούκα Ευθυμία για την παραχώρηση άδειας  χρήσης κομματιών της μεταπτυχιακής της εργασίας. Ολόκληρη η εργασία της κυρίας Ρούκα(η οποία περιέχει και φωτογραφικό υλικό από το ηρώο των Ρώσων στρατιωτών στο Πεντάλοφο) μπορεί να τη διαβάσει οποιοσδήποτε ΕΔΩ
Σωτηρίου Μάλαμας

Πηγές: 
Imperial War Museums
National Army Museums