Τρίτη 31 Μαΐου 2011

Ωραιόκαστρο το όμορφο Δάσος μας αργοπεθαίνει μέρα με τη μέρα

Της Σοφίας Κυριακίδου




Οι Φωτογραφίες τραβήχτηκαν 31/5/2011 είναι από το δάσος πίσω από το Γυμνάσιο. Παλιά δέντρα (πεύκα για την ακρίβεια) γιέμισαν βαμβακίαση, και κολλάνε και τα νέα.... Τα κλαριά ξεραίνονται σιγά σιγά....
Κρίμα ένα δάσος που έφτιαξαν οι παππούδες μας και υπάρχει εκεί από το 1960.
Εκτεταμένες ξηράνσεις δασών παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια στην ηπειρωτική Ελλάδα αλλά και στην Ρόδο, την Κω και την Κάρπαθο.

Οι ξηράνσεις οφείλονται στην προσβολή των δέντρων από έντομα. Γλίτωσε τόσες φορές από τη φωτιά, και θα ξεραθεί από την Μαρσαλίνα.

Μας προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι, ενώ ξοδεύονται εκατομμύρια ευρώ για την προστασία των δασών από τις πυρκαγιές, δυστυχώς δεν μπορούν να βρεθούν λίγες χιλιάδες ευρώ για την καταπολέμηση των ασθενειών που συνεχίζουν να εξαπλώνονται και να καταστρέφουν τα πεύκα, τα δάση, το οξυγόνο μας.
____________________________________________________________
Τι σημαίνει η λεγόμενη «βαμβακίαση» που προκαλεί το μελιτογόνο έντομο «Μαρσαλίνα» που κάνει κυριολεκτικά αφαίμαξη στα πεύκα με αποτέλεσμα να τα ξεραίνει. Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά.
Είναι μια «φυσική αρρώστια» που θα φύγει μόνη της ή θα ξεραθούν όλα τα πεύκα; Πως εξαπλώθηκε τόσο πολύ;
Τι κάνουν οι δήμοι; Οι ψεκασμοί είναι ασφαλείς ή επικίνδυνοι για την υγεία μας και το περιβάλλον; Τι λένε οι επιστήμονες; Μπορούμε να κάνουμε κάτι μόνοι μας για να σώσουμε τα δέντρα;
Η βαμβακίαση εξαπλώθηκε τόσο πολύ γιατί όπως αναφέρει ο Γ. Κωνσταντινίδης, σε άρθρο του ( Athens Voice, τ.77, 21-27 Απρ. 2005) «μετά από πιέσεις μελισσοκόμων τα περασμένα χρόνια το Υπουργείο Γεωργίας, διέθεσε 735 εκατ. δραχμές (περίπου 2,1 εκατ. ευρω), από το 2ο πακέτο στήριξης, για να εμβολιαστούν 153.750 στρέμματα πευκοδάσους με το έντομο προκειμένου να αυξηθεί η εγχώρια παραγωγή μελιού που σήμερα ξεπερνάει τους 1.200.000 τόνους.»
Δεν φαντάστηκαν προφανώς την έκταση που θα είχε αυτή η βίαιη επέμβαση στο περιβάλλον. «Η Ελλάδα είναι το μόνο κράτος που όχι μόνο επέτρεψε, αλλά κι επιχορήγησε την εξαπόλυση ενός φυτοφάγου εντόμου στο περιβάλλον, χωρίς να έχει προηγηθεί καμία επιστημονική μελέτη, ούτε για το πώς θα ελέγχεται η εξάπλωσή του, ούτε για το πώς θα αναχαιτιστεί μια πιθανή υπερανάπτυξη του.» Το αποτέλεσμα είναι δραματικό γιατί σήμερα μεταλλάξεις του εντόμου πλήττουν κι άλλα δέντρα π.χ κυπαρίσσια, ενώ η καταστροφή έχει εξαπλωθεί πλέον έως το ελατόδασος
«Η μαρσαλίνα έχει ένα ρύγχος, υπερδιπλάσιο σε μήκος από το σώμα της και διπλωμένο σε οχτάρια μέσα σ’ αυτό. Αρχίζοντας να τρώει, ξεδιπλώνει αυτό το τεράστιο ρύγχος, το μπήγει με μανία στο πεύκο και αρχίζει να το απομυζά ενώ το σάλιο του εντόμου διαβρώνει τους ιστούς του πεύκου. Εξαιτίας του «εμβολιασμού» κάθε πεύκο φέρει χιλιάδες παράσιτα που απομυζούν ασύστολα, προκαλώντας την εξασθένηση του δέντρου μέχρις ολικής εξαντλήσεως. Στο στάδιο του «τετέλεσται», το πεύκο αναδίδει μια συγκεκριμένη αποφορά (θανάτου), που αντιλαμβάνονται κάποια κολεόπτερα έντομα αναγνωρίζοντας ότι το πεύκο είναι «αδύναμο κι απελπισμένο». Τότε τα έντομα αυτά ορμούν κι επιδίδονται σε μιαν ανελέητη ξυλοφαγική δραστηριότητα, ανοίγοντας πολλές βαθιές τρύπες στον κορμό, απ’ όπου ξεχύνεται όλο το ρετσίνι και μαζί του, η ψυχή του πεύκου. Η θανάτωση αυτή είναι οριστική και δεν αφήνει περιθώρια φυσικής αναγέννησης που αφήνουν άλλες ολοσχερείς καταστροφές όπως π.χ. οι πυρκαγιές.»

Τι έκαναν και τι θα κάνουν οι άλλοι δήμοι; Πέρυσι υπέβαλλαν αιτήσεις για την χρήση εντομοκτόνων οι δήμοι Αθηνών, Ψυχικού, Αγίου Στεφάνου, Χολαργού, Γαλατσίου, Αχαρνών, Αιγάλεω, οι κοινότητες Δροσιάς και Διονύσου και άλλες περιοχές στο Λεκανοπέδιο Αττικής. Από τους παραπάνω η πλειονότητα χρησιμοποίησε το Admiral, λιγότεροι το Triona και το ΧΕΛΛΟΝΑ και μόνο ο δήμος Δροσιάς και ο δήμος Αγίας Παρασκευής χρησιμοποίησαν το πλέον τοξικό και νυν απαγορευμένο Insegar.Για παράδειγμα ο δήμος Βύρωνα χρησιμοποίησε χλιαρό νερό με διάλυμα σαπουνιού «Αρκάδι» με πιεστικό μηχάνημα χωρίς καν λίγο πετρέλαιο που διευκολύνει, έχοντας το ίδιο αποτέλεσμα με τα εντομοκτόνα που ούτως ή άλλως αναγκάζεται κανείς να τα ψεκάζει κάθε χρονιά.

* Oι κ. B. Pούσσης και K.Bάγιας είναι αναπληρωτές καθηγητές του Tμήματος Φαρμακευτικής του Πανεπιστημίου Aθηνών.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΒΟΛΗΣ ΤΩΝ ΠΕΥΚΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΕΝΤΟΜΟ Marchalina hellenica GENNADIUS
Υλικά
Σε 17 lt νερό βρύσης (1 τενεκές λαδιού) , προσθέτουμε:
1. 30 ml πετρέλαιο (½ φλιτζάνι του καφέ ) και
2. 30 ml πράσινο σαπούνι πλυντηρίου σε μορφή νιφάδων (flakes).
Το παραπάνω μίγμα διαλύεται ως εξής:
Σε ένα μπουκάλι 1,5 lt (π.χ. από coca cola) προσθέτουμε ένα ποτήρι κατά προτίμηση ζεστό νερό και τα 30 ml πετρέλαιο και τα 30 ml πράσινο σαπούνι. Τα αναμιγνύουμε χτυπώντας τα και προσθέτουμε το γαλακτώδες μίγμα στα 17 lt νερού.
Τρόπος εφαρμογής:
Με ψεκαστικό όχι απαραίτητα υψηλής πίεσης ψεκάζουμε τα πεύκα ώστε να διαβρωθούν οι «βαμβακάδες» στον κορμό. Αν μπορούμε χρησιμοποιούμε εκεί πού μπορούμε σκούπα/βούρτσα για καλύτερη απομάκρυνση των ωόσακκων. Προσέχουμε να μην παρασύρονται ωόσακκοι ή/και βαμβακομάζες από το νερό του ψεκαστικού.
Προφυλάξεις
1. Να μη χρησιμοποιείται πολύ νερό ψεκασμού γιατί αυτό θα δράσει αρνητικά στο ριζικό σύστημα του πεύκου.
2. Το καθάρισμα αυτό θα πρέπει να επαναλαμβάνεται ετησίως και μόνο αν υπάρχουν έντονες βαμβακάδες. Ποτέ προληπτικά!
3. Για ψηλά πεύκα καλό θα είναι να ζητηθεί βοήθεια από συνεργείο ικανό να αναρριχηθεί στο πεύκο".

Aναρτήθηκε από : http://sikam.wordpress.com/2009/04/28/%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%80%CE%B1%CE%BB%CE%B9-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B2%CE%B1%CE%BC%CE%B2%CE%B1%CE%BA%CE%AF%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%80%CE%B5%CF%85%CE%BA%CF%89%CE%BD/

Ο ΛΕΥΚΟΣ ΠΥΡΓΟΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΔΕΝ ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ "ΕΛΛΗΝΕΣ"

Σήμερα το πρωί ακούγοντας την εκπομπή του Παπαδάκη έπαθα σοκ.
Κόντεψα να πάθω και εγκεφαλικό. Είχε στον αέρα ο Παπαδάκης τον πρόεδρο της Βουλής που βγήκε να σχολιάσει αυτά που γίνονται έξω από τη Βουλή, την αντίδραση του κόσμου, την απόγνωση, την απελπισία, την πείνα, την εξαθλίωση....Βγήκε να προλογίσει ένα λογίδιο, που ευτυχώς δεν το διάβαζε, αλλά ίσως το είχε μάθει από έξω παπαγαλία, και δεν άφηνε κανέναν να τον διακόψει για να μην το ξεχάσει..... ή χάσει τον ειρμό του, και η όλη ουσία ήταν να εγκωμιάσει αυτούς που τον έβαλαν σε αυτή τη θέση.
Ίσως σήμερα ο Πρόεδρος να μην καταφέρει να βγει καν από τη Βουλή όταν τελιώσει τη δουλειά του, -μια και ο κόσμος θα είναι εκεί, και θα τον περιμένει, και ίσως πιο πολύς από ποτέ- με τα σχόλια που έκανε για την Ελλάδα, με την στάση που κράτησε, και με όλα αυτά που έλεγε, που ελικρινά με έκαναν να αισθανθώ ντροπή, για την κατάσταση που φτάσαμε.
Ντροπή γιατί μας κυβερνούν άνθρωποι που δεν ζουν στην ελληνική πραγματηκότητα, αλλά σε γυάλες εικονικής πραγματηκότητας.
Ντροπή γιατί προκειμένου να μην χάσουν τις θέσεις τους, και τη βόλεψη τους προτιμούν να ξεπουλήσουν το "ελληνικό χώμα" την "ελληνική ιστορία", τα "ελληνικά μνημεία", την "ελληνική αξιοπρέπεια"...τον αγώνα των προγόνων τους...
Ντροπή γιατί έφτασαν κάποιοι να επιθυμούν να διώξουν από την Ελλάδα τους Έλληνες, και να φέρουν τους εξαθλιωμένους αλλοδαπούς, για να μπορούν να τους χειρίζονται χωρίς αντιδράσεις.

Ο ΛΕΥΚΟΣ ΠΥΡΓΟΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΔΕΝ ΠΩΛΕΙΤΑΙ

Ο Λευκός Πύργος της Θεσσαλονίκης το έμβλημα της πόλης μας είναι ένας οχυρωματικός πύργος του 15ου αιώνα, ο οποίος χρησιμοποιήθηκε στη συνέχεια ως κατάλυμα φρουράς Γενιτσάρων.
Έχει 6 ορόφους, 34 μέτρα ύψος και 70 μέτρα περίμετρο.Εώς το 1826 ας μην ξεχνάμε ότι λεγόταν Πύργος του Αίματος, γιατί χρησιμοποιώνταν ως φυλακή μελλοθανάτων και τόπος βασανιστηρίων, εκτέλεσης. Οι τοίχοι του είναι ποτισμένοι με αίμα.

Αυτό το σημείο επιλέχτηκε για να δείξει ο Σαλονικιός την αντίδραση του προς όλο αυτό που του επέβαλλαν. Στην προσπάθεια των αντιδρούντων στηρίζουν και έρχονται άνθρωποι "Ελληνες" από όλα τα μέρη της γης. Αλλά υπάρχουν και κάποιοι που προτιμούν τον καναπέ, και το τούρκικο σίριαλ, το χαλάρωμα, και το αραλίκι, "το φραπέ", που σήμερα τον πίνουν, αλλά αύριο ίσως και αυτό μας το στερήσουν.... Ας αναλογιστούν όλοι τι σημαίνει "Υποδούλωση", ας αναρωτηθούν τι σημαίνει το άγαλμα του "Αλέξανδρου" που στέκεται επιβλητικό δίπλα στο μεγάλο μας μνημείο, περιτρυγισμένο από σκηνές... σκηνές ανθρώπων που πήγαν εκεί να αγωνιστούν για ένα καλύτερο αύριο.

Ο τίτλος της σελίδας για τη διαδήλωση στη Θεσσαλονίκη είναι «ΑΓΑΝΑΚΤΙΣΜΕΝΟΙ ΣΤΟΝ ΛΕΥΚΟ ΠΥΡΓΟ», και η διεύθυνσή της www.facebook.com/event.php?eid=206334352736094
"Την ώρα που γράφτηκε αυτό το θέμα (το βράδυ της Τρίτης) το μήνυμα της αυθόρμητης συγκέντρωσης στον Λευκό Πύργο είχε φτάσει σε 113.000 άτομα από τα οποία σύμφωνα με online πληροφόρηση της σελίδας είχαν δηλώσει ότι θα παραβρεθούν 11400 άτομα, 4137 άτομα είχαν απαντήσει ότι ίσως πάρουν μέρος, 4516 είχαν απαντήσει ότι δεν θα δώσουν το παρών, ενώ 93.619 άτομα δεν είχαν απαντήσει ακόμη.
Στις 10 το πρωί της Τετάρτης το μήνυμα της αυθόρμητης συγκέντρωσης στον Λευκό Πύργο είχε φτάσει σε πάνω από 160.000 άτομα από τα οποία σύμφωνα με online πληροφόρηση της σελίδας είχαν δηλώσει ότι θα παραβρεθούν 18.507 άτομα (Στις 12.30 μμ 20067 άτομα), 6407 άτομα είχαν απαντήσει ότι ίσως πάρουν μέρος, 7184 είχαν απαντήσει ότι δεν θα δώσουν το παρών, ενώ 129.917 άτομα δεν είχαν απαντήσει ακόμη".


Ας κάνουμε όλοι μια προσπάθεια να είμαστε εκεί.
Να είμαστε σήμερα ΕΜΕΙΣ εκεί, για να μην έρθουν κάποιοι άλλοι και αναγκαστούμε να εγκαταλείψουμε......


Γράφει η Σοφία Κυριακίδου

Δευτέρα 30 Μαΐου 2011

ΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΝΤΙΑΚΗΣ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑΣ





29 Μαΐου 2011. Ημερίδα για την Ποντιακή γαστρονομία με εισηγητή τον καθηγητή Θωμά Σαββίδη. Κατά την διάρκεια της ομιλίας, στον εξωτερικό χώρο παρασκευάζονταν ποντιακά εδέσματα από την βιοτεχνία "Ραγιάν". Τα τραπέζια, οι πάγκοι, τα μαγειρικά σκεύη και οι Τέντες ήταν ευγενική παραχώρηση του Συμεωνίδη Γιάννη "Catering Alsos". Το ψωμί προσέφερε το αρτοποιείο "Παυλίδης". Ακολούθησε ποντιακή μουσική και χορός. Στην λύρα ήταν ο Κώστας Παναγιωτίδης, στο τραγούδι Ο Σπύρος Χαραβόπουλος, και στο νταούλι ο Κυριάκος Χαραβόπουλος.

Γράφει ο Αλέκος Κεβρεκίδης Δημοσίευση στο facebook

Κυριακή 29 Μαΐου 2011

ΕΝΑ ΝΕΟ ΚΙΝΗΜΑ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ «ΤΩΝ ΑΓΑΝΑΚΤΙΣΜΕΝΩΝ»

Δεν έχει χρώματα κόκκινα, πράσινα, η μπλε. Άρχισαν να συγκεντρώνονται μπροστα στο Λευκό Πύργο, κατασκήνωσαν εκεί κάποιοι……
Οι πολιτικοί πιστεύουν ότι θα κοπάσει, ότι θα βαρεθούν και θα σταματήσουν.
Ήδη από την Τετάρτη που ξεκίνησε αν και την 1η μέρα ήταν λίγοι, μέρα με τη μέρα γίνονται και πιο πολλοί, και η οργή ο θυμός διακρίνεται.
Σύνθημα τους στα πανώ:

«Αφήστε μας να ζήσουμε γιατί θα σας…………»
«Κλέφτες φέρτε πίσω τα λεφτά»…..


«Μαύρο στον... Μαυρογιαλούρο», φώναξαν χιλιάδες «Αγανακτισμένοι»  «κάτω οι παρατάξεις», συνοδευόμενα με... χειρονομίες ανοικτής παλάμης, περίπου 4.000

Τα κανάλια άρχισαν να τους χαρακτηρίζουν «διαδηλωτές»….
Και μόλις 2μέρες ήταν είδηση στα κανάλια, και αμέσως πέρασαν σε 2η μοίρα γιατί, 1η μπήκε η είδηση της «συναίνεσης» και θα καταστραφούμε αν δεν καθίσουμε στα αυγά μας. Μόνο η συναίνεση και το μνημόνιο θα βοηθήσουν την χώρα… πρέπει όλοι να σκύψουμε το κεφάλι…. Να ματώσουμε, να πληρώσουμε αυτά που δεν έχουμε….που πλέον δεν επαρκούν ούτε για να ζήσουμε αξιοπρεπώς, ούτε για να πάμε στο γιατρό αν αρρωστήσουμε.

Σήμερα 29 Μαίου είναι μέρα ιστορική και μνήμης για κάθε έλληνα, η Άλλωση της Πόλης από τους Τούρκους και 400χρόνια σκλαβιάς. Ας ξυπνήσουμε όλοι μας, κι ας αγωνιστούμε με όποιο τρόπο μπορεί ο καθένας μας…

Οι φωτογραφίες πάρθηκαν από τον ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟ

ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΞΕΣΚΕΠΑΖΕΙ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΕΙ


Σταθμός Αγίας Σοφίας: Αποψη των οικοδομικών νησίδων βυζαντινών χρόνων

Σταθμός Βενιζέλου: Τμήμα επισμαλτωμένου πλακιδίου με παράσταση Θεοτόκου

Σταθμός Σιντριβάνι: Εξαρετικής ποιότητας ψηφιδωτό δάπεδο

ΤΗΣ ΧΡΥΣΑΣ ΝΑΝΟΥ
Μία σπάνια «ακτινογραφία» της πολεοδομικής οργάνωσης της Θεσσαλονίκης κατά τη βυζαντινή περίοδο προσφέρει η ανασκαφική έρευνα που πραγματοποιείται με την ευκαιρία της διάνοιξης της σήραγγας του μετρό: ο κεντρικός οδικός άξονας που έφτανε τα τέσσερα μέτρα πλάτος, βόρεια της σημερινής Εγνατίας, και πολλοί παράδρομοι, καταστήματα και αποθήκες της ακμάζουσας αγοράς της περιοχής Βενιζέλου, τρίκλιτη βασιλική του 5ου αιώνα στο Σιντριβάνι και άλλα δημόσια κτίρια ξεχωρίζουν ανάμεσα στα σημαντικά ευρήματα που έφερε στο φως η 9η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.
Αν ο επισκέπτης της Θεσσαλονίκης μπορεί να διακρίνει το ελληνιστικό και ρωμαϊκό παρελθόν της πόλης σε εκτεταμένες νησίδες του σύγχρονου αστικού ιστού (Αρχαία Αγορά, πλατεία Ναυαρίνου), δε συμβαίνει το ίδιο με τη βυζαντινή περίοδο της ζωής της, τα ίχνη της οποίας διασώζονται διάσπαρτα και αποσπασματικά: φυσικά οι ναοί της και τα τείχη, οικοδομικά κατάλοιπα σε υπόγεια πολυκατοικιών και λιγοστά ακόμη μνημεία. Από την άποψη αυτήν η ανασκαφική έρευνα που πραγματοποιείται χάρη στο μετρό είναι μία σπάνια και σημαντική συγκυρία για την επιστημονική μελέτη και την ανάδειξη της βυζαντινής Θεσσαλονίκης. Οι ανασκαφές πραγματοποιούνται σε περιοχές αδιατάρακτες από τη μεταγενέστερη οικοδομική δραστηριότητα, αφού κατά κανόνα τα κελύφη των σταθμών χωροθετούνται κάτω από το οδόστρωμα της σημερινής λεωφόρου Εγνατίας – Μοναστηρίου. Ετσι, αποκαλύπτονται αρχαιολογικά κατάλοιπα σε συνεχή αλληλοδιαδοχή πολλαπλασιάζοντας τις πολύτιμες πληροφορίες για την ιστορία της πόλης
Μεγαλεπήβολο έργο
Η εκτεταμένης κλίμακας έρευνα της 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων που ξεκίνησε το 2006 πραγματοποιείται σε σταθμούς εντός του ιστορικού κέντρου της πόλης όσο και εκτός των τειχών (σταθμοί Αγίας Σοφίας, Βενιζέλου, Δημοκρατίας - διακλάδωση Σταυρούπολης).
«Η διεξαγωγή ανασκαφικής έρευνας στο κέντρο μιας πόλης με τη διάρκεια ζωής της Θεσσαλονίκης που ξεπερνά κατά πολύ τις δύο χιλιετίες είναι από τη φύση της μια σύνθετη και επίπονη διαδικασία. Ωστόσο, η εφορεία μας, έχοντας οργανώσει τόσο την επιστημονική ομάδα που διενεργεί την ανασκαφή στο πεδίο, όσο και τα συνεργεία εργατών, εργάζεται συστηματικά, διεξάγοντας ένα μεγαλεπήβολο και τιτάνιο έργο. Οι ανασκαφές πραγματοποιούνται πλέον σε διπλή βάρδια στους κεντρικούς σταθμούς, ξεκινώντας από την ανατολή του ήλιου μέχρι αργά το βράδυ», σημειώνει η προϊσταμένη της 9ης ΕΒΑ, αρχαιολόγος Δέσποινα Μακροπούλου.
Τα μέχρι τώρα ανασκαφικά δεδομένα στην εντός των τειχών περιοχή προσφέρουν ένα πανόραμα της πολεοδομικής οργάνωσης της πόλης από τα βυζαντινά έως και τα νεότερα χρόνια.
Στα τέσσερα μέτρα υπολογίζεται ότι έφτανε σε πλάτος ο δρόμος που διέτρεχε την πόλη κατά τους βυζαντινούς χρόνους (στην πορεία της σημερινής Εγνατίας). Ο δρόμος, που είχε στις δύο πλευρές του στενά πεζοδρόμια και ήταν κατασκευασμένος κυρίως από πέτρες και κεραμίδια, αποκαλύφθηκε σε όλο το πλάτος του στο σταθμό Βενιζέλου και αποσπασματικά στο βόρειο τμήμα του σταθμού Αγίας Σοφίας. Κάθετα στον κεντρικό αυτόν οδικό άξονα υπήρχαν δρομάκια μικρού πλάτους που όριζαν οικοδομικά τετράγωνα οριοθετώντας πυκνοδομημένες οικοδομικές νησίδες, από μαγαζιά, εργαστήρια και κατοικίες.
Εντύπωση προκαλούν οι διαπιστώσεις των υπεύθυνων αρχαιολόγων της 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων ότι ήδη κατά τη βυζαντινή εποχή σημειώνονταν κρούσματα καταπάτησης του δημόσιου χώρου: αυτό μαρτυρά η επέκταση των οικημάτων με πρόχειρες πασσαλόπηκτες κατασκευές ή με τοιχοποιίες πάνω στο οδόστρωμα! Οπως προκύπτει από την έρευνα, τα κτίρια ήταν συνήθως χτισμένα από αργολιθοδομή με συνδετικό υλικό λάσπη, ενώ συχνά παρεμβάλλονται πλίνθοι και κέραμοι στις τοιχοποιίες. Οι τοίχοι διατηρούνται συνήθως σε μικρό ύψος. Οι Βυζαντινοί φαίνεται πως ήταν εξπέρ στην ανακύκλωση υλικών: στους χώρους που καταστράφηκαν και ξαναχτίστηκαν στα ίδια σημεία, αποκτώντας νέα δάπεδα, αξιοποιούσαν τα υλικά της κατεδάφισης μαζί με αντικείμενα ή σκεύη καθημερινής χρήσης των προηγούμενων κατοίκων στο μπάζωμα, πρακτική χάρη στην οποία διασώθηκαν πολύτιμες αρχαιολογικές πληροφορίες (άβαφα και εφυαλωμένα κεραμικά σκεύη, κοσμήματα, λίθινα σφονδύλια).
Σύμφωνα με την έρευνα της 9ης ΕΒΑ, «κατά τη μεταβυζαντινή και νεότερη εποχή η εικόνα δε διαφοροποιείται ουσιαστικά, σημειώνονται ωστόσο κάποιες αλλαγές, όπως καταργήσεις κάθετων δρόμων, η θέση των οποίων καταλαμβάνεται από οικήματα, ενώ τα κτίρια, άστατα στην οργάνωση και την κάτοψη, παραμένουν λασπόκτιστα χωρίς ιδιαίτερα χαρακτηριστικά». Ενδιαφέρον παρουσιάζει τμήμα κτιρίου της υστεροβυζαντινής/πρώιμης μεταβυζαντινής περιόδου που αποκαλύφθηκε βυθισμένο κάτω από την άσφαλτο, στο σταθμό Βενιζέλου: το κτίσμα σωζόταν σε όλο του το ύψος, από το δάπεδο έως την ανωδομή και, μάλιστα, στον έναν από τους δύο χώρους του διατηρούνταν αποσπασματικά η στέγη του με σκαφοειδή θόλο.
Εξω από τα τείχη
Στις περιοχές όπου βρίσκονται οι εκτός των τειχών σταθμοί του μετρό, κατά την αρχαιότητα απλώνονταν -ως γνωστόν- το ανατολικό και δυτικό νεκροταφείο της Θεσσαλονίκης. Στην περιοχή του ανατολικού νεκροταφείου, στο σταθμό Σιντριβανίου αποκαλύφθηκε τρίκλιτη βασιλική του 5ου αι. με μαρμαροθετημένα δάπεδα. Ο ναός χτίστηκε στη θέση προγενέστερου λατρευτικού κτιρίου, στο οποίο ανήκει εξαιρετικής ποιότητας ψηφιδωτό δάπεδο με παράσταση του πτηνού «Φοίνιξ» που πατά σε άνθος, ενώ γύρω του πάνω σε βλαστούς κληματίδας φωλιάζουν πτηνά. Εξω από τα δυτικά τείχη και πολύ κοντά σ' αυτά (περιοχή πλατείας Δημοκρατίας) ανασκάφηκαν οικιστικά κατάλοιπα των παλαιοχριστιανικών - πρωτοβυζαντινών χρόνων, που φαίνεται ότι εγκαταλείφθηκαν μετά από βίαιη καταστροφή κατά τον 7ο - 8ο αιώνα. Στην περιοχή του ξενοδοχείου «Καψής» αποκαλύφθηκαν τα ερείπια ημιτελούς περίκεντρου κτιρίου, επίσης της πρωτοβυζαντινής περιόδου. Το κτίριο διέκοψε τη χρήση δρόμου που διερχόταν από το αρχαίο νεκροταφείο, τάφοι του οποίου αποκαλύφθηκαν κάτω από τα θεμέλια των παραπάνω κτιρίων.

Δημοσιεύτηκε από ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟ
http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=7&artid=94877

Η Θεατρική Ομάδα του 4ου Γυμνασίου Συκεών σχολ.έτος 2010-2011


Τη «Σολομώντεια Λύση» του Γιάννη Καλατζόπουλου, διασκευή του έργου «Ο κύκλος με την κιμωλία» του Μπέρτολτ Μπρεχτ παρουσίασε με μεγάλη επιτυχία η θεατρική ομάδα του 4ου Γυμνασίου Συκεών στο κλειστό Δημοτικό Θέατρο Συκεών στο πλαίσιο της 25ης Μαθητικής Θεατρικής Συνάντησης του Δήμου.

Πρόκειται για ένα έργο μέσα από το οποίο περνούν πολλά μηνύματα για τις αξίες της ζωής όπως της αυταπάρνησης, της αλληλοβοήθειας, της συλλογικότητας, του αλληλοσεβασμού, της δικαιοσύνης, της αγάπης και της ειρήνης που είναι αντίδοτα στον κόσμο της βίας, του ατομισμού, της επιθετικότητας, της βαρβαρότητας και της λατρείας του χρήματος.

Στο έργο πήραν μέρος στους διάφορους ρόλους 17 μαθητές απ’ όλες τις τάξεις του Γυμνασίου. Σκηνοθέτης του έργου ο Παντελής Καλπάκογλου, ηθοποιός Κ.Θ.Β.Ε. Τη δική του πινελιά έβαλε και ο Διευθυντής του Σχολείου, Πάρης Βορεόπουλος (Καθηγητής χρόνια στο Ωραιόκαστρο, και κάτοικος) ως υπεύθυνος της θεατρικής ομάδας.

Αναρτήθηκε από ΧΡΟΝΟ
http://www.xronews.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=707:----4----2010-2011&catid=5:cult&Itemid=10